Kredyt
– proces
Bezpiecznie krok po kroku
Decyzja o kredycie hipotecznym to jeden z istotniejszych wyborów w życiu wielu Polaków. Aby rozsądnie wybrać, skutecznie ominąć pułapki „podsuwane” przez instytucje bankowe, ważne jest odpowiednie przygotowanie. Poniżej dowiesz się, jak przebiega proces pozyskiwania kredytu.
Jak wygląda proces
Krok po kroku – od sprawdzenia możliwości, aż po wpis do księgi wieczystej. Każdy z powyższych etapów ma elementy wymagające szczególnej uwagi, aby nie narazić się na niepotrzebny stres czy niepowodzenie. Dlatego sprawę prowadzenia kredytu warto powierzyć osobie zaufanej, z odpowiednią wiedzą i doświadczeniem.
KROK 1. SPRAWDZENIE ZDOLNOŚCI KREDYTOWEJ
Czy wiesz, że każdy bank inaczej wylicza zdolność kredytową? Aby zrobić to dobrze należy przygotować dokładne dane i informcje na temat formy zatrudnienia oraz wysokości zarobków lub informacje finansowe na temat prowadzonej działalności gospodarczej.
Pamiętaj! Kalkulatory dostępne na internecie często są tylko informacją poglądową. Ze względu na częstą modyfikację warunków ustalanych przez banki, warto skorzystać ze wsparcia specjalisty, który ma dostęp do kalkulatorów bankowych.
Ustalająć swoją zdolność kredytową łatwiej będzie szukać wymarzonej nieruchomości w określonych widełkach cenowych.
Pamiętaj też o wkładzie własnym – obecnie banki wymagają minimum 10% wkładu własnego, jednak dużo korzystaniejsze oferty kredytów otrzymasz, jeśli masz minium 20% wkładu własnego.
KROK 2. WYBÓR NIERUCHOMOŚCI
Rynek wtórny? Rynek pierwotny? Działka budowlana czy gotowy dom? Opcji jest wiele. Znalezienie właściwej nieruchomości to zadanie, które może zająć Ci najwięcej czasu. Nie spiesz się. Warto wziąć pod uwagę jak najwięcej wariantów.
Wiedz też, że bank może udzielić kredytu nie tylko na zakup, ale również na remont lub wykończenie.
KROK 3. PRZYGOTOWANIE OFERT KREDYTÓW
Gdy już wybierzesz nieruchomość pora na przygotownie ofert kredytów, aby wybrać najlepszy kredyt hipoteczny. Oferty banków mogą się zmieniać, więc jeśli masz kalkulacje sprzed kilku miesięcy lub nawet tygodni należy wykonać aktualne, bo banki dość często zmieniają oferty.
Weź pod uwagę również, że oferty mogą się róźnić w zależności od rodzaju nieruchomości, źródła i wysokości Twoich zarobków, dlatego należy dokładnie omówić z doradcą parametry poszczególnych ofert i sprawdzić czy będziesz w stanie spełnić wszystkie warunki.
KROK 4. SPRAWDZENIE SCORINGU
Pewnie słyszałeś o tym, że informacje o spłacanych kredytach i pożyczkach w bankach trafiają do Biura Informacji Kredytowej. BIK zbiera i przechowuje te dane, a na ich podstawie opracowuje raport o Twojej historii kredytowej.
Widać w nim czy miałeś lub masz jakieś opóźnienia w spłacanych zobowiązaniach. Na tej podstawie powstaje tzw. scoring, czyli ocena punktowa. Im wyższa ocena punktowa tym wyższe Twoje szanse na kredyt. Wpływ na Twoją ocenę puntkową mają zobowiązania spłacane w trakcie 5 ostatnich lat.
Kilkakrotnie zdarzyło się moim klientom, że nie wiedzieli o opóźnieniach w spłacanych zobowązaniach i mieli problem z uzyskaniem kredytu.
Dlatego, aby nie być zaskoczonym, możesz sprawdzić swoją historię samodzielnie. Pojedynczy raport to koszt 39 zł. Jeżeli Twoja historia kredytowa była „burzliwa”, dobrym rozwiązaniem może się okazać wykupienie pakietu 12 raportów. Więcej informacji na stronie:
KROK 5. NEGOCJACJE CENY NIERUCHOMOŚCI
Lubisz negocjować? Pewnie zastanawisz się czy jak znajdziesz wymarzoną nieruchomość to czy uda Ci się wynegocjować jak najlepszą cenę? W końcu to jedna z najważnieszych życiowych decyzji.
Aby mieć szanse na skuteczne negocjajce należy się do nich solidnie przygotować. W internecie jest sporo poradników na ten temat, porozmawiaj ze znajomymi, którzy niedawno kupowali nieruchomość – im więcej się dowiesz tym lepiej dla Ciebie.
KROK 6. PODPISANIE UMOWY PRZEDWSTĘPNEJ
Umowa przedwstępna to początek transakcji. Jej celem jest ustalenie wszystkich istotnych kwestii dotyczący zawarcia ostatecznej umowy kupna-sprzedaży.
W umowie przedwstępnej zawarte powinny być informacje o przedmiocie umowy, docelowej dacie sprzedaży, cenie, wysokości zadatku lub zaliczki oraz innych kwestiach ustalonych indywidualnie między stronami.
Umowa przedwstępna może być zawarta u notariusza lub w formie umowy cywilno-prawnej między stronami. Umowa ostateczna musi być zawarta u notariusza.
KROK 7. PRZYGOTOWANIE DOKUMENTACJI
Zaczynamy kompletować dokumenty wymagane przez bank do uzyskania kredytu. Będzisz potrzebować ze swojej strony dokumenty potwierdzające rodzaj i wysokość zarobków oraz dokumenty dotyczące kupowanej nieruchomości.
Banki zazwyczaj wymagają trochę innej dokumentacji. W zależności od wybranej oferty, doradca wskaże konieczne dokumenty do wniosku.
Doradca pomoże Ci również uzupełnić wnioski o kredyt. Musisz podać dokładne dane na temat swoich zobowiązań oraz posiadanego majątku. Bank poprosi również o przedstawienie szczegółowych wyciągów z konta osobistego lub firmowego.
KROK 8. ZŁOŻENIE WNIOSKÓW
Jeśli wszystkie dokumenty są gotowe pora na przekazanie ich do banku. Twój wniosek najpierw zostanie sprawdzony czy wszystkie dokumenty są w porządku, a następnie zostaną przekazane do analityka w celu podjęcią decyzji kredytowej.
Oficjalnie – na wydanie decyzji kredytowej banki mają do 21 dni, jednak ten proces może być różny w zależności od banku – średnio na decyzję kredytową czeka się 3-4 tygodnie. Ze względu na dodatkowe utrudnienia związane z pandemią Covid-19, proces może się jeszcze wydłużyć.
KROK 9. DECYZJA KREDYTOWA
Po otrzymaniu pozytywnych decyzji kredytowych możesz wybrać bank, z którym chcesz podpisać umowę.
W decyzji kredytowej zawarte będą szczegółowe informcje na temat warunków kredytuoraz ewentualne warunki do zawarcia umowy kredytowej, np. gdy kupujesz mieszkanie od dewelopera musisz najpierw podpisać umowę deweloperską (jeśli nie zrobiłeś tego wcześniej), jeśli masz działalność gospodarczą potrzebne będą zaświadczenia o niezaleganiu z ZUS i urzędu skarbowego.
KROK 10. PODPISANIE UMOWY
Zanim podpiszesz umowę z bankiem otrzymasz jej wzór, aby się dokładnie zapoznać co będziesz podpisywać. To czas na wyjaśnienie wszelkich wątpliwości i zadanie ewentulanych pytań.
Na podpisanie umowy umawiasz się z doradcą w banku.
KROK 11. UMOWA KUPNA
Kolejny krok po podpisaniu umowy kredytowej to spotkanie u notariusza w celu podpisania ostatecznej umowy kupna nieruchomości (dotyczy to nieruchomości kupownych na rynku wtórnym).
Musisz również pamiętać o opłatach takich jak podatek od czynności cywilno-prawnych, taksa notarialna, podatek od ustanowienia hipoteki, wypisy aktu notarialnego. Te koszty ponosi kupujący. Ustal wcześniej czy możesz zapłacić kartą czy musisz mieć przygotowaną gotówkę na ten cel.
KROK 12. UBEZPIECZENIE NIERUCHOMOŚCI
Jednym z warunków wypłaty kredytu, o których mowa w kolejnym punkcie jest ubezpieczenie nieruchomości.
Każdy bank wymaga, aby mieszkanie lub dom były ubezpieczone.
W końcu w razie szkody nie chciałbyś zostać bez nieruchomości z kredytem?
Zwróć uwagę na to, że większość banków wymaga ubezpieczenia nieruchomości od całkowitego zniszczenia.Ubezpieczenie wyposażenia, rzeczy osobistych, odpowiedzialności cywilnej (jeśli zalejesz sąsiada) czy kradzież to już ubezpieczenia dobrowolne, które możesz wykupić samodzielnie.
KROK 13. DOSTARCZENIE DOKUMENTÓW
Wiele osób pyta w jaki sposób zostaną przekazane pieniądze z banku? Czy ma Twoje konto i Tyr robisz dalej przelew? Otóż nie. Bank przelewa pieniądze bezpośrednio do sprzedającego na numer konta wskazany w akcie notarialnym.
Ale najpierw musi sprawdzić czy Ty dopełniłeś wszystkich formalności. Dlatego w tym celu udajesz się do banku z kompletem dokumentów, które są wymienione w umowie kredytowej jako warunki do wypłaty kredytu. Na ich podstawie składasz dyspozycję uruchomienia kredytu.
Będziesz musiał również udokumentować wpłacenie najpierw wkładu własnego. Bank sprawdzi dokumenty i jeśli wszystko jest w porządku wykona przelew kwoty kredytu na konto sprzedającego. Najczęściej również w tym momencie będziesz mógł odberać klucze od mieszkania lub domu.
KROK 14. INFORMACJA O WPISIE DO KSIĘGI
I na sam koniec jeszcze jedna ważna rzecz.
Pamiętaj o dostarczeniu odpisu księgi wieczystej z wpisaną hipoteką na rzecz banku. Takie zawiadomienie otrzymasz pocztą.
Na wpis po złożeniu wniosku w sądzie wieczystoksięgowym czeka się od kilku do kilkunastu tygodni, czasami nwet pół roku. Dzięki wpisaniu hipoteki bank zwolni Cię z pobierania składki za tzw. ubezpiecznie pomostowe, które może wynosić nawet kilkaset złotych.
Jak pomagam
Konsultacja
Ofertowanie
Proces
Monitoring
Konsultacja
Proces
Monitoring
Wszystkie banki hipoteczne w Polsce
Bezcenna siła wsparcia
Decyzja o kredycie hipotecznym jest jedną z najważniejszych, które mamy do podjęcia w zarządzaniu finansami. To również emocje. Wartość rzetelnego wsparcia w podjęciu najlepszej możliwej decyzji jest nie do przecenienia. Współpracując ze mną, do Twojej dyspozycji oddaję również zweryfikowane czasem kontakty, które mogą być pomocne na różnych etapach procesu.
Jaki jest koszt konsultacji kredytowej?
Usługa doradztwa kredytowego jest bezpłatna dla czytelników tej strony. Niezależnie od etapu, na którym znajdują się Twoje plany, możesz liczyć na moją pomoc przy podjęciu przemyślanej decyzji.
Skorzystaj z formularza poniżej, aby zarezerwować termin.
Kontakt
Kontaktując się, akceptujesz Politykę Prywatności.
…lub spotkajmy się
na żywo lub przez jeden z 7 komunikatorów audio-video!
Online
przez Zoom / Skype / Meet
Kraków
Rynek Główny 39/5
Warszawa
Łucka 18/27
Rzeszów
Morgowa 92/2
…lub spotkajmy się
na żywo lub przez jeden z 7 komunikatorów audio-video!
Kraków
Rynek Główny 39/5
Warszawa
Łucka 18/27
Rzeszów
Morgowa 92/2
…lub
spotkajmy się
na żywo lub przez jeden z 7 komunikatorów audio-video!
Biuro główne
Kraków – Rynek Główny 39/5
Biura lokalne:
Warszawa, Łucka 18/27
Rzeszów, Morgowa 92/2
Wszelkie materiały i opracowania graficzne są własnością intelektualną autora strony. Kopiowanie, modyfikowanie i udostępnianie bez pisemnego zezwolenia autora jest niedozwolone.